V roce 2017 vykonali lidé bezmála 33% všech cest po Pardubicích autem.
Můžeme si pogratulovat, protože podle průzkumu “Česko v pohybu” se držíme pod celorepublikovým průměrem, který činí 39,1 %. Pardubáci se tak z pohledu udržitelné dopravy chovají zodpovědněji, než průměrní češi. Podíl automobilové dopravy je v Pardubicích srovnatelný s dalšími obdobně velkými českými městy, což souvisí především s dobrou dostupností základních služeb v docházkové vzdálenosti. Stále je ale co zlepšovat – zvyšování podílu udržitelných druhů dopravy v dělbě přepravní práce je příležitostí k dopravě, která bude plynulejší, bezpečnější a šetrnější k životnímu prostředí.
V roce 2020 činila automobilizace v Pardubicích 551 vozidel na 1000 obyvatel.
Stupeň automobilizace je počet osobních vozidel na obyvatelstvo a v Pardubicích dlouhodobě roste. Přesně opačný trend má však počet cestujících v těchto vozidlech a průměrně je jen v každém čtvrtém vozidle spolujezdec. Obsazenost vozidel je v Pardubicích 1,24 osob na vozidlo. Menší obsazenost se projevuje zvýšením množství osobních vozidel na komunikacích, rostoucími nároky na parkování a také zhoršenou kvalitou životního prostředí v podobě emisí škodlivých plynů, volných částic nebo hluku. Právě nízká obsazenost a velký nárok na veřejný prostor dělá z automobilové dopravy neefektivní způsob dopravy po městě.
Na komunikacích města se pohybuje denně okolo 228 tisíc vozidel.
Pardubice jsou spádovým centrem, proto k nám denně vjíždí zhruba 67 tisíc vozidel z okolí. 17,2 tisíc (25,6 %) z těchto vozidel připadá na tranzitní dopravu, tedy vozidla pouze projíždějící městem. Podle dopravního průzkumu v centrální části města by mělo být přes 8 % automobilového provozu tvořeno nákladními vozidly nad 3,5 t. Tento objem bude do jisté míry v budoucnu odveden například pomocí obchvatů města.
Jak může každý z nás zmírnit automobilový provoz i spotřebu pohonných hmot?
Carpooling (spolujízda) – Cestující se předem domluví s řidičem automobilu, který by jinak nebyl plně vytížen, na společné jízdě nebo pravidelném společném dojíždění. Typickými případy je spolucestování kolegů do zaměstnání nebo do školy.
Carsharing (sdílení aut) – Sdílení automobilů více lidmi, kterým by se kvůli malé frekvenci využívání nevyplatilo vlastnit a provozovat automobil sami. Může se jednat o sdružování lidí, kteří pak jsou spoluvlastníky automobilů, nebo podnikatelskou činnost na bázi sdílených kol.
Dovoz nákupů domů – Za zdánlivým rozmarem moderní doby se může skrývat i ulevení životnímu prostředí a hustému provozu ve městech. Doručovací služby mohou snížit emise uhlíku na tzv. poslední míli až o polovinu oproti dojíždění do obchodů vlastním autem. Nejšetrnějším nákupem však stále zůstává pěší chůze nebo jízda na kole.