Pardubáci chodí ve 31 % za svými cíli pěšky.
Pouze pěší dopravu tak pro dosažení cíle své cesty využije každý třetí obyvatel města. Pěší doprava je ale spjata prakticky s jakoukoliv mobilitou, zahajuje a končí cestu automobilové, hromadné i cyklistické dopravy. Spolu s veřejnou a cyklistickou dopravou je pro město tím nejefektivnějším a nejlevnějším způsobem pohybu lidí po městě. Každý pracovní den vykonají obyvatelé Pardubic 64,2 tisíc cest pěšky.

Přes přechod pro chodce na náměstí Republiky přejde za den 7,2 tisíc chodců.
A to je z pohledu intenzity pěších až druhým nejrušnějším místem ve městě. Automobilová doprava má zde intenzitu okolo 18 tisíc vozidel za den. Nejvíce chodců potkáte na třídě Míru, projde jich tam za den skoro 12 tisíc.

Na základní dopravní síti se nachází 282 přechodů pro chodce.
9,2 % z nich je z hlediska délky, intenzity a rozhledových poměrů považováno za nebezpečné. Pěší doprava se s počtem 249 dopravních nehod za období 2015-2020 podílí zhruba 18 % na celkovém počtu dopravních nehod s následkem na životě nebo zdraví. Jedná se o značný podíl, který je navíc umocněn tím, že 98 nehod (zhruba 40 %) se stalo na vyznačených přechodech pro chodce. Pro zvýšení bezpečnosti chodců je v plánu kromě rekonstrukcí přechodů také zavádění dopravně zklidněných oblastí a pěších zón.

Proč cestovat aktivně?

Aktivní doprava – chůze nebo jízda na kole –  je efektivním způsobem, jak do našich životů dostat víc pohybu. Pravidelná fyzická aktivita nám pomáhá zůstat zdravější a vést tak plnohodnotnější životy.

Aktivní doprava neprodukuje ani oxidy dusíku, ani polétavý prach, a proto významně přispívá ke zvyšování kvality ovzduší. Podle studie, vedené vědci z Oxfordské univerzity, může rozvoj aktivní dopravy pomoci zmírnit klimatickou krizi – a to i v případě, že auto nahradíte aktivní dopravou pouze na jeden den v týdnu.

Pokud vás výhody spojené se životním prostředím a fyzickým zdravím nepřesvědčily, poslední argument je jednoduchý – pěší doprava je v Pardubicích zdarma.